
Vielä kun saisi etujousista kierroksen pois, uudet jouset alla ja nokka korkealla
Vetoakseleista näyttäisi molemmista tiputtelevan vähän öljyä taas, kumit on uusittu viime keväänä ja silti vaan aina vuotaa.
Täytyy miettiä riittääkö motivaatio vaihtaa ne jälleen kerran, vai hyväksyykö vaan seiskan tyyppivian ja antaa olla.
Kirjoittaja hankala » 24.04.2019 19:05
Aikani tuossa noita tekstejä renkaissa mietin, mutta päätin lopulta maalata ne kuitenkin. Täytyy nyt katsoa tottuuko silmä niihin vai putsataanko pois nuo.
Ainakin tuon nyt tunnistaa jos jossain näkee
Kirjoittaja hankala » 25.04.2019 17:04
Siinä se nyt on valmiina kesän koitoksiin!

Kirjoittaja hankala » 27.04.2019 20:31
Nyt on sitten virallisesti ajokausi avattu Jyväskylän Piazza Are:ssa. Oli hieno reissu ja paljon porukkaa.
Mittariin kiertyi vähän vajaa 700km lisää ja näin tuli auton toimivuuskin taas testattua, ajokausi jatkukoon siis
Onhan tuo seiska aika pieni auto isolle miehelle, mutta kyllä sillä mukavasti ajelee kun kaikki toimii ja aurinko paistaa
Kirjoittaja hankala » 13.05.2019 16:33
Taas on autoa tallilla "hipelöity" ja pientä murhettakin tuo on onnistunut aiheuttamaan.
Ilmaputsari ja öljyntäyttökorkki auki ja tällaista oli vastassa:
Taasko vuotaa kansi? Tulipa syksyllä laitettua tiiviste ja tutkittua lohko hyvin, mutta taisi jäädä itse kansi tutkimatta. Tietty testasin toki etteivät palotilat vuoda, mutta jotain hämärää tässä nyt on.

Kaasaria hypistelin hiukan ja laitoin atomeiksi, pesuun ja puhdistukseen ja takaisin kasaan, pitäisi taas kestää maileja.

Alkaa myös tulla murhetta näiden kiinalaisten kylkilistojen kanssa, alkavat repsotella kulmissa:

Aina on jotain pientä, listat saa pärjätä toistaiseksi ihan kaksipuolista teippiä lisäämällä. Laitoin noihin leveisiin kromilistoihin keskelle 5mm mustan raidan, teki näköä aika lailla paremmaksi ja äkkiä katsoen vastaa enemän alkuperäistä, siinä näet on musta lista keskellä ja molemmin puolin kapea kromiraita.
Kirjoittaja hankala » 15.05.2019 19:27
Eilisen illan taas viettelin tallilla ja hiplailin pikku juttuja kokoon sieltä täältä.
Joku nerokas oli vetänyt valojen välille ylimääräisen johdon, siis rosvoliittimillä polttimon läheltä lähivalosta toiseen.
Tarkoitus jäi hämärän peittoon ja alkuperäiset johdot toimivat aivan hyvin. Liekö ollut jossain vaiheessa sähköongelmaa, niitähän ei yleensä Fiatissa ole.
Tuon otin siis pois ja oli rosvoliittimien jäljiltä myös juotettava alkuperäiset johdot yhteen, oli vain muutama säie enää ehjää johtoa jäljellä.
Tuolla kun valojen kanssa häärin muutenkin, niin samalla siistin vähän alkuperäisiä johtosarjoja. Repsottavat seiskassa aika minne sattuu alunperin, ei tainnut aikanaan olla niin väliä miten ne johdot vetää.
Moottoritilaa muutenkin siistin yleisesti, alkaa vähitellen olla siedettävä katsoa. Jäähdytin on melko uusi ja siisti itsessään, mutta flektin kehys olikin sitten koko hyvin pintaruosteessa,
sen puhdistin ja maalasin päälle Hammeritella. Joku taisi toisessa threadissä sanoa, että Hammerite ei nykyään ole lupaustensa veroista, täytyy toivoa että kestää. Vaihdan ehkä muihin tuotteisiin jatkossa.
Tuota mahdollisesti vuotavaa kantta täytyy nyt hiukan seurata. Ajattelin katsoa Kukonkoivun-reissun jälkeen mikä on tilanne, miten tuota vaahtoa kertyy ilmanputsariin ja öljykorkkiin.
Jos tuo vaahtoaminen jatkuu niin sitten menee ikävämmäksi. En millään usko että tiiviste vuotaisi, se on vaihdettu n. 1000km sitten ja vaikutti todella laadukkaalta. Lohkon suoruutta tutkailin teräsviivaimen ja valon kanssa, mitään ongelmaa ei ollut siinäkään. Eli ei jää kuin se itse kansi.
Kokeilin palotilojen tiiviyden ja kaikki olivat tiiviit, mutta muuten saattoi siis jäädä jotain huomaamatta.
Jäähdytysnesteessä ei näy öljystä viitteitä, eikä haise pakokaasu ainakaan nyt. Myöskään öljyssä ei vettä ollut niin että olisi silmällä erottanut.
Kuvia en valitettavasti muistanut taas kiireissäni ottaa, mutta laittelen niitä tähän kun taas pääsen tallille.
Meinasi unohtua että uuden ratin laitoin myös. Löysin vappuna Turun Seudun Mobilistit ry:n rompetorilta siistin puuratin ja kun tykkään puusta autossa niin ostin tietenkin sen. Ratti on 130:sestä ja on
jonkin verran "syvempi" kuin seiskan, mutta sama rihla. Tuosta seuraa se että nyt ratti on hiukan lähempänä kuskia ja ehkä hiukan ylempänä myös, toisaalta ohjausakselia hilppeineen on autossani jo käännetty alemmas muutenkin niin ei tuo haittaa. Ajoasento on todella lokoisa noilla Datsunin penkeillä ja uudella ratilla
Kirjoittaja hankala » 16.05.2019 19:25
Tämän päivän seikkailut sisälsivät auton kiillotusta ja vahausta, mutta myös konepellin myllytyksen vielä kerran. Alkaa loppua materiaalivahvuus konepellissä, mutta vielä saatiin matta kiiltämään.

Paljon kangasta suojana ettei koko auto olisi Fareclassa
Ja näin siinä sitten kävi:
Kiiltää ihan niin kuin maalipinnan kuuluisikin, muut osat autosta olivatkin jo parempia

Kirjoittaja hankala » 19.05.2019 18:21
Varaosapäivät tuli käytyä. Olihan hieno tapahtuma ja hieno ilma. Mukaan tarttui seiskan oikeanpuoleinen uusi vetoakseli, saisikohan nyt tiiviiksi kun ei ole uraa akselissa. Valitettavasti vasenta ei löytynyt, myyjä muisteli että sellainenkin oli kuormassa joskus ollut tosin.
Pieni harmi matkalla tuli kuitenkin myös, kuskinpenkin kiinnitys kiskoon irtosi, luokkatoman hitsaukseni takia varmaan. Meinasi olla kiikkerää kotimatkalla. Kiilasin vararenkaan penkin taakse niin pysyihän se pystyssä kotiin asti Tänään tuli korjailtua tuo ja muutenkin parannettua kiinnityksiä. Myös väsyneeseen selkänojaan koitin palauttaa vähän pehmustetta samalla.
Kirjoittaja hankala » 25.05.2019 20:58
Tulipa käytyä Summer Specialissakin sitten. Vähän ilmeisesti sade verotti osanottajakuntaa, mutta olihan siellä silti mukavaa ja juttua riitti vaikka porukkaa oli aika vähän
Alku matkaan meinasi tulla pieni hikka, kun n. kilometrin ajon jälkeen fiatti otti ja sammui suorilta jaloilta tien sivuun. Siinä sitä sovittelin uutta kondensaattoria virranjakajaan ja kokeilin läpi jakajan kannen, pyörijän ja tarkastin kärjet, muttei tulille lähtenyt. Paikalle sattunut kaveri ystävällisesti veti bellan takaisin kotitallin eteen ja siinä kun aikani ihmettelin, niin totesin mukana olleen vaihtokondensaattorinkin olleen pimeä. Laitoin uuden ja heti heräsi eloon eikä sen jälkeen enää kiukutellutkaan matkalla.
Reilu 850km tuli mittariin ja mukavasti meni jälleen.
Yksi auto puuttuu vielä näistä kuvista:


Sellainen kävi ilmi, että jostain pääsee vuotamaan vettä sisään kuljettajan jalkatilaan. En ollut huomannut kun ei tuo useinkaan ulkona sateessa nykyään seiso, tallissa makaa ja aurinkoisella sitten ajellaan
Pitää etsiä vuotoa jostain, ovitiivisteetkin on vasta uusittu, en oikein tiedä mistä alkaa etsiä.
Tuo ongelma oli pahin kun auto seisoi parkissa kentällä tuolla kokoontumisessa, en huomannut että ajon aikana olisi erityisesti vettä tullut sisään.
Märkää tuli heti oven etureunan takaa lattiamatolle, vaikea ehkä paikallistaa. Ovitiivisteet ovat uudet, joten en usko että niistä tulee, mutta mitä jää?
Esim. pesussa ei vettä tule sisään kuin vähän etuikkunoiden yläreunasta, ei mitään ihmeellistä.
Olisihan se kiva kun voisi sateessa jättää auton pihalle, viime kesänä vettä tuli pelkääjän puolelta, mutta ei mitenkään merkittävästi. Nyt vuotaa kuskin puoli liikaa.
Kirjoittaja hankala » 29.05.2019 19:42
Nyt tuli ebayn ihmeellisestä maailmasta tilattua maskiin keulakoriste, hunajakennomaskin fiat-merkki, laitoin petollisesti taas hunajakennomaskin, kyllä
Onhan se "vähän" huijausta kun on kirkkaat vilkut ja hunajakennomaski vm77:ssa, mutta minä tykkään, ei tämä mikään museopeli olekaan.
Kirjoittaja hankala » 13.09.2019 17:52
Pitkästä aikaa pieni päivitys tännekkin:
Kesä alkaa olla ohi ja kesän tapahtumat tuli menestyksellä jälleen kierrettyä, tänä vuonna itse asiassa useampia kuin aiemmin.
Auto on toiminut koko kesän kuin kello, mitään ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin ajaa, mutta nyt syksyn myötä on alkanut horisonttiin kertyä tummempia pilviä.
Öljyä on alkanut kulua runsaasti, tai siis, ehkä n. 1 litra tuhannelle kilometrille, mutta se on paljon siihen nähden, että aikaisempina kesinä en ole öljyä joutunut juuri lisäämään,
vaikka viime kesänäkin kilometrejä tuli yli 7000.
Ja tuon lisäksi on öljynpaineen nouseminen alkanut kestää huolestuttavan kauan käynnistyksen jälkeen.
Taitaa olla koneremppaa tiedossa. Hyllystä kyllä löytyy männänrengassarjaa ja laakereita plus tiivisteitä, mutta kun ehtisi vaan joka paikkaan.
Yksi mahdollisuus on myös että talven aikana rakennetaan 1050 kone korvaamaan tuo, aihio on tallin nurkassa jo aikansa makoillut.
Vaan jos sen laittaa niin sitten on kyllä melkein pakko se 5-vaihteinen vaihteistokin laittaa ja se vaatii taas vähän runkopalkin muokkaamista. Ei mahdotonta.
Katsotaan nyt mitä tuon kanssa tapahtuu, vielä vähän aikaa kuitenkin olisi ajossa ennen talviuniaan.
Kirjoittaja hankala » 20.09.2019 17:51
Niin se vaan menee että pikku-fiatille koitti talviuniaika, taloon tuli uusi Punto ja vei ajan ja energian Siitä lisää tuonnempana.
Talven aikana pitää miettiä mitä, jos jotain, tehdään moottorin kanssa. Olen hieman taipuvainen ajattelemaan että sillä vielä ensi kesän ajaisi ilman suuria murheita. Pitää miettiä.
Joka tapauksessa, keväällä on pikku-fiat taas baanalla Nyt toivotellaan hyvää yötä ja kauniita unia talveksi peiton alla tallissa.
Kirjoittaja hankala » 31.05.2020 18:07
On taas tämäkin kapine herätelty, vaikka vähän menikin myöhään tänä keväänä. Muuta ei tarvinnut kuin laittaa akku paikalle ja vääntää avaimesta taas, kaikki toimii ja hyvin kukkuu.
Öljynvaihto pitää tehdä ja katsella vähän paikat läpi, sitten suunnataankin jo nokka kohti Saarijärveä ja 127 Summer Specialia. Katselin kartasta, että noin 6-6,5 tuntia saa matkaan varata suuntaansa ja tänä vuonna keikalle pitää lähteä ihan yksikseen
Kirjoittaja hankala » 12.06.2020 15:25
Nyt on seiskaan iskenyt vika.
Summer Specialista kotiin ajellessa on ajovalot hävinneet jossain vaiheessa, pitkät toimii ja parkit toimii, muttei lähivalot.
En tiedä mikä on vikana, releen, sulakkeet ja polttimot katsoin kun en oikeen muutakaan keksinyt, molemmat valot samalla hetkellä pimeäksi.
Mikähän tässä mahtaa olla?
Kirjoittaja hankala » 13.06.2020 19:41
Sieltähän se vika sitten löytyi viiksikytkimestä. Onneksi on pari hyllyssä niin nyt taas toimii.
Katsastus on vastassa vielä tämän kuun loppuun mennessä niin on hyvä toimia
Kirjoittaja hankala » 16.06.2020 18:36
Tänään katsastettu ongelmitta. Tulikin leima kahdeksi vuodeksi, kun on auto yli 40-v vanha. Oli uusi juttu minulle, mutta ilmeisesti muuttui nyt kesäkuun alussa kun tieliikennelaki uudistui.
Kesä 2020 meni ajellessa huolettomasti, ei pienintäkään ongelmaa. Jos nyt ei laske moottorin alapään laakereiden kolinaa ja todella hidasta öljynpaineen nousua käynnistäessä...
Moottoriremontti on alkamassa ja nyt tuohon tulee hieman nuorempi pannu, jos sisälmykset osoittautuvat pelastuskelpoisiksi. Siitä remontista lisää kuvia myöhemmin.
Nyt vain yksi kuva talvitallilta kavereiden kanssa.

Kirjoittaja hankala » 01.03.2021 10:47
Nyt on homma alussa niin että yksi moottori on tuotuna tallille ja alan sitä purkaa atomeiksi, sitten tuon toisen vielä ja puran.
Otan parhaat osat kummastakin ja teen siis yhtähyvän niistä. Molemmat koneet on valitettavasti uudempaa mallia, eli en saa sitä vanhan mallin
korkeampi puristuksista kantta koneeseen, ainakaan aluksi. Mutta tarkoitus on että lohkosta viilletään siivu pois, niin nousee ne puristukset.
Kirjoittaja hankala » 08.03.2021 09:06
Lauantaina tuli haettua tallin nurkkaan paljon hyvää tavaraa.
A112(?) 4-2-1 pakosarja ja putki, kevennetty vauhtipyörä, paineasetelma siihen ja ilmeisesti 850 specialin 2 kurkkuinen weber 30 DIC imusarjalla. Mukaan tarttui myös yhdet täydelliset takavalot kakkoskoppaseen ja sellanenkin on työn alla niin sopi hyvin.
Nyt pitää vaan alkaa purkaa pari moottoria ja koota niistä yksi hyvä perusta.
Lohko ja kansi menee koneistamolle, inhimillisen hintainen paikkakin löytyi. Kansi suoraksi ja lohkosta otetaan 1mm pois samalla kun oikastaan.
Vauhtipyörästä on sorvattu pois n. 1cm levyinen ja saman syvyinen siivu pois, en osaa sanoa miten tuo määrä vaikuttaa.

Moottori-aihio numero 1, tämä ensin paloiksi ja sitten toinen työn alle.